Voorafgaande aan indiening van de klacht

In particuliere zaken wordt van de klager verwacht dat wordt getracht de klacht over de verleende veterinaire zorg eerst met de betrokken dierenarts c.q. behandelaar te bespreken, alvorens wordt overgegaan tot indiening van een klacht bij het VTC. De situatie kan zich uiteraard voordoen dat de onderlinge verstandhouding zodanig verstoord is geraakt, dat het met elkaar in gesprek treden geen reële optie meer is en niet tot een oplossing van het geschil en herstel van vertrouwen meer kan leiden.

Er zijn overigens dierenartsenpraktijken die een eigen, interne klachtenregeling kennen (vgl. artikel 3.4 van de Code voor de dierenarts, KNMvD uit maart 2010), die door ontevreden cliënten eerstens zou kunnen worden doorlopen. Het kan echter voorkomen dat hiermee geen oplossing wordt bereikt en dat een diereigenaar zich niet kan neerleggen bij de uitkomst van een interne of andere klachtenprocedure en ervan overtuigd blijft dat er door een dierenarts in veterinair opzicht verwijtbare fouten zijn gemaakt, hetgeen ter toetsing aan het VTC kan worden voorgelegd.

Lees hier verder over het indienen van een klacht